به گزارش خبرنگار مهر، نشست مطبوعاتی شان استون مستندساز و کارگردان آمریکایی پنجشنبه 17 شهریورماه با حضور وی و نمایندگان رسانهها برگزار شد. این مراسم قرار بود صبح پنجشنبه در برج میلاد برگزار شود و پس از آن خبرنگاران در مراسم ضیافت ناهار شرکت کنند، اما به دلیل صادر نشدن مجوز برای برگزاری نشست خبری استون، خبرنگاران ساعت 11 به دفتری در حوالی سعادت آباد رفتند تا میزبان این کارگردان آمریکایی باشند.
شان استون که به همراه نادر طالبزاده مجری و مترجم این مراسم در نشست شرکت میکرد بارها به علاقهاش به فرهنگ ایرانی، تمدن شرق و تعالیم اسلامی اشاره کرد و تاکید داشت فیلمی که با سینماگران ایرانی و در ایران میسازد قرار است چهره واقعی دین اسلام، مسلمانان و فرهنگ ایرانی را برای مخاطب غربی که مورد هجوم بیامان تبلیغات رسانهای است عیان کند.
وی در بخشی از این جلسه گفت: من باید نکاتی را درباره سفر پدرم الیور استون به ایران بیان کنم، وی قصد سفر به ایران را ندارد، من اینجا هستم تا مقدمات ساخت یک فیلم در ایران را بررسی کنم، برایم جالب و جذاب است که بدانم در کدام کشور قرار است فیلم بسازم و با چه مسائلی روبرو هستم.
استون ادامه داد: هنر زبان جهانی دارد، ایران یکی از مهمترین مراکز فیلمسازی در آسیا است، فیلمسازان خوبی در این کشور فعالیت میکنند، غرب باید با ایران دیالوگ داشته باشد، دلم میخواهد دشمنی غرب با ایران و تحریم نباشد و ملتها فارغ از خصومت دولتها باهم مراوده داشته باشند، من میخواهم به سهم خودم کاری فرهنگی انجام دهم و تمدن و فرهنگ ایرانی را به مخاطب غربی معرفی کنم.
فرزند کارگردان شناخته شده آمریکایی افزود: باید این تعامل دوسویه باشد و سینماگران ایرانی هم بتوانند به خارج از ایران سفر کنند، بیشتر فیلمهایی که من خارج از ایران دیدهام حرف مخالف فرهنگ ایران داشته و برای من این آثار قابل تامل نیست، ترجیح میدهم با نگاهی منصفانه فرهنگ ایرانی را تحلیل کنم.
شان استون درباره ساخت آثار مشترک با سینماگران ایرانی گفت: بحث تولید مشترک نیازمند توجه به بحث اقتصادی از جانب طرفین است، فیلم باید به زبان انگلیسی ساخته شود و بازیگرانی از دو ملیت در آن حاضر باشند تا بشود امکان عرضه گسترده و جهانی آن را به دست آورد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره شناختش از سینمای ایران گفت: من سینمای ایران را نمیشناسم، اگر بخواهم فیلمی در ایران بسازم تامل و مطالعه خواهم کرد، اطلاعات عمیق و وسیعی لازم دارم که حتما میآموزم، در کشورهای غربی معمولا فیلمهای مخالف با حکومت و فرهنگ ایرانی عرضه میشود و من به این آثار توجه نمیکنم. من نمیخواهم ادا دربیاورم یا بگویم که ایرانی شدهام، من با نگاه و تفکر خودم درباره ایران فیلم میسازم.
این مستندساز آمریکایی درباره نامهنگاریهای پدرش برای ساخت فیلم مستند درباره دکتر محمود احمدینژاد گفت: وقتی شنیدم پدرم میخواهد به ایران بیاید دوست داشتم همراه او باشم، اما آقای رئیس جمهور قبول نکرد که این فیلم درباره او ساخته شود. از آن زمان به دنبال آمدن به ایران بودم اما این اتفاق کمی طول کشید.
استون با اشاره به اقامت یک هفتهای در ایران افزود: ایران کشوری پیچیده با تمدنی عظیم است، ایرانیها مردمی شفاف هستند که سنت رمانتیک دارند، سنت دینی و مذهبی دارند، فقه در این جامعه قوی است، من میخواهم فیلمی درباره مولانا بسازم، برای ساخت این فیلم نیاز به مطالعه جدی و عمیق دارم. باید بخشهای مختلفی از پازل فرهنگی ایران را بردارم تا به یک تصویر درست از سنت، آیین و فرهنگ ایرانی برسم.
شان استون در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: من به ماجرا علاقمندم، ایران کشوری مخالف خوان است، دوست دارم که در این کشور غریب هستم، شما تاریخی عمیق دارید. تاریخ قبل از اسلام برایم جذاب است. در فیلم سینمایی "اسکندر" که پدرم ساخته همکاری داشتم و بخشی از این تاریخ جذاب را مطالعه کردم.
این کارگردان درباره جذابیتهای فرهنگ ایرانی گفت: تاریخ ایران، تخت جمشید، اصفهان و سایر مظاهر این تمدن کهن را نمیتوان نادیده گرفت، مردم در همه جای دنیا شبیه هم هستند و میتوانند دوست و همراه باشند، من دوستان مختلفی دارم، دوستی مسلمان و لبنانی دارم که گردنبند شمشیر ذوالفقار را به من هدیه داده که همیشه با من است و من را از بلایا حفظ میکند، خوشبختانه با فرهنگ و نگاه عرفانی، دینی و اسلامی آشنا هستم.
استون حتی درباره مسائل 11 سپتامبر اظهار نظر کرد: من مطمئنم که ماجرای 11 سپتامبر یک توطئه طراحی شده بود، نه آنطور که وانمود شد گروهی تروریست مسلمان از عربستان سعودی آن را شکل دادهاند، این ماجرا یک شعبده بزرگ علیه مردم آمریکا و مسلمانان بود و سازمان سیا آن را پایه ریزی کرده بود. آمریکا به این شیوه بهانهای برای رفتن به خاورمیانه و حمله به عراق پیدا کرد.
شان استون در بخش دیگری از جلسه در پاسخ به خبرنگار مهر درباره بینظمی حاکم به مراسم و پیشبینی برای فیلمسازی در کشوری با این نوع برنامهریزی گفت: امیدوارم فرایند فیلمسازی منظمتر از برگزاری این جلسه باشد، ایران کشوری است که سالی 100 فیلم در آن تولید میشود، من فیلمی از علی شاهحاتمی یکی از کارگردانان سینمای ایران دیدم که خوب بود، زمانی که میشود در کشورهایی مانند نیجریه و هند فیلم ساخت حتما میشود در ایران هم فیلم ساخت.
این مستندساز درباره ساخت فیلمی اجتماعی درباره ایران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر گفت: من به بخش تاریخ و عرفان ایرانی علاقه دارم، دوست دارم درباره این وجه از فرهنگ ایرانی فیلمی بسازم، مولانا قرار است هم درباره عرفان ایرانی و هم درباره مسائل ماورایی باشد.
وی ادامه داد: نیاز داریم که فرهنگها و ادیان را به هم نزدیک کنیم، نیازمندیم که در جهان امروز غربیها تصویر تازهای از اسلام داشته باشند. انسان امروز هشیارتر از آن است که جذب جریانهای تندرو شود، خداوند ما را خلق کرده است، همه ما خدایی واحد را ستایش میکنیم.
استون درباره وضعیت فیلمسازی در آمریکا گفت: اولین فیلم سینمایی من هنوز در آمریکا اکران عمومی نشده و نمیدانم ممکن است به خاطر بعضی حرفها و نظرها محدود شوم، فیلم سینمایی من "گری استون" درباره چند نفر است که وارد یک بیمارستان روانی متروک میشوند و تلاش میکنند واقعیت را کشف کنند.
وی در بخشی از صحبتهایش از تصویر ارائه شده از غرب در رسانهها انتقاد کرد: این تصویر واقعی و درست نیست، آمریکا و اروپا درگیر بحران اقتصادی است اما از این بحران در رسانهها تصویر صادقانهای نمیشود دید، به نظم مهم این نیست که رسانهها چه میگویند ما باید به فکر کشف واقعیت باشیم.
شان استون با امیدواری از امکان فیلمسازی در ایران صحبت کرد: من خوشبین هستم و میدانم که امکان همه چیز وجود دارد، امیدوارم خدا بخواهد و فیلم ساخته شود. هزینه تولید این فیلم هنوز مشخص نیست، اما مطمئنا با یک تولید بزرگ روبرو هستیم.
استون درباره اطلاعاتش از روند فیلمسازی در ایران ادامه داد: سیستم فیلمسازی در ایران شبیه چین است، مطبوعات خارجی برای اشاره به فیلمهای ایرانی بخش منفی را پررنگتر میکنند و اطلاعاتی ناقص به مخاطب غربی میدهند.
وی افزود: مردم ایران متدین و مهربان هستند، اگر فردی از زاویه تقدس شخصیتی را برای آنها تعریف کند و ویژگیهای فرهنگی و اعتقادیشان را بشناسد مشکلی با فیلمش نخواهند داشت، من با این نگاه درباره مولانا فیلم میسازم اما نمیدانم فیلمم موفق میشود یا نه. فیلم سینمایی "خط قرمز باریک" ترنس مالیک به طور مستقیم به مسئله مسیحیت نمیپردازد اما پیام مسیحی دارد. هر فیلمی که بخواهد با شیوه مستقیم چیزی را تبلیغ کند ناموفق خواهد بود.
این کارگردان ادامه داد: در انجیل و قرآن کریم داستان و کشش شخصیتها بسیار جذاب است و مخاطب این داستانها را دوست دارد، اگر در قصههایمان مسائل معنوی و ماورایی را مطرح کنیم مخاطب استقبال میکند، من به سمت قصههای دروغین و فیلمهایی که تصویرهایی غیرواقعی از ایران میدهند نمیروم و با توجه به نگاه و باور خود فیلم میسازم.
وی از عملکرد دولت انگلیس هم انتقاد کرد: انگلیس میخواهد همه دنیا مستعمرهاش باشد، دشمن واقعی مردم آمریکا و ایران انگلستان است که میان همه دولتها و ملتها تفرقه میاندازد. دیگر دوره دشمنی و ارائه تصویری دروغین از ایرانیها و مسلمانان گذشته است، تصویری که دهه 80 در آمریکا وجود داشت باید شکسته شود، ایران جامعهای بسته نیست، ایران کشوری دموکراتیک با تاریخی کهن است.
در پایان این جلسه علی شاهحاتمی تاکید کرد: این مراسم تبلیغاتی نیست، ما سه سال تلاش کردیم تا بتوانیم فضایی به وجود بیاوریم که سینمای ایران آنطور که شایسته است به سینمای جهان معرفی شود و امکان اکران گسترده داشته باشد، سینمای ایران در جشنوارههای خارجی مورد توجه است اما امکان اکران گسترده فیلمهای ایرانی وجود ندارد.
وی ادامه داد: ما باید با سینماگران دنیا به تعامل برسیم، جهان را با سینمای ایران آشتی بدهیم، باید به سمت تولید آثار مشترک برویم و برای رسیدن به این چشمانداز از آقای استون دعوت کردیم، تلاش میکنیم تا تاریخ، فرهنگ، دین و تمدن ایرانی را به جهان معرفی کنیم.
این مراسم با حضور نمایندگانی از شرکت فیلمسازی کراون برگزار شد، این شرکت قرار است تولید پروژههایی مشترک میان سینماگران ایرانی و غربی را در چارچوب قواعد جمهوری اسلامی ایران انجام دهد و زمینه اکران گسترده این آثار در خارج از ایران را فراهم کند. "مولانا" به کارگردانی شان استون یکی از پروژههای این موسسه است.
نظر شما